Strona główna » Najczęściej zadawane pytania (FAQ) » Pakiet Przedsiębiorcy - Mała Księgowość

Pytanie: Jak księgować w programie zakup środka trwałego?

POBIERZ PROGRAM
POBIERZ PROGRAM
Odpowiedź: W ewidencji VAT zakupów, w oknie dodawania dokumentu należy zaznaczyć opcję Środek trwały znajdującą się w sekcji "Opcje dodatkowe" na dole okienka. Zaznaczenie tego parametru skutkuje wykazaniem wartości netto dokumentu oraz podatku VAT naliczonego odpowiednio w pozycjach:
- P_40 i P_41 części deklaracyjnej oraz K_40 i K_41 części ewidencyjnej pliku JPK_V7M i JPK_V7K
- 43 i 44 deklaracji VAT-7 oraz K_43 i K_44 pliku JPK_VAT.

Jak księgować w programie zakup środka trwałego?


Jeśli przy zapisywaniu faktury pojawi się okienko z pytaniem "Czy chcesz dodać dokument do księgi?" - należy wybrać "nie".

Następnie należy przejść do zakładki "Składniki majątku" -> "Ewidencja środków trwałych..." -> "Dodaj" i wypełnić formularz dotyczący tego środka trwałego - można wybrać symbol KŚT z drzewa (wtedy stawka wpisze się automatycznie), a w polu "dokument stwierdzający nabycie" kliknąć żółtą ikonkę dokumentu (zaznaczoną czerwonym kolorem na obrazku) i wskazać fakturę zakupu środka trwałego na liście, która się wyświetli:

Jak księgować w programie zakup środka trwałego?

Powiązanie w tym miejscu dokumentu zakupu ze środkiem trwałym spowoduje, że zostanie on automatycznie ujęty we właściwej pozycji w deklaracji VAT oraz w pliku JPK.


Aby zaksięgować odpisy amortyzacyjne w Księdze, należy przycisnąć "Księguj" (spowoduje to zaksięgowanie odpisów za wszystkie środki trwałe w danym miesiącu):

Jak księgować w programie zakup środka trwałego?